اخبار فوتبال ایران و جهان

این وبلاگ به اخبار و گزارش ها-تفاسیر و حاشیه های روز فوتبال ایران و دنیا می پردازد

اخبار فوتبال ایران و جهان

این وبلاگ به اخبار و گزارش ها-تفاسیر و حاشیه های روز فوتبال ایران و دنیا می پردازد

آقای رویاساز در سرزمین امن/ شش دلیل برای مونیخی شدن پپ

گفته می‌شود پپ در مورد کیفیت لیگ آلمان با دوست قدیمی‌اش رائول مشورت کرده و این بازیکن به پپ توصیه کرده تا پیشنهاد ژرمن‌ها را از دست ندهد




سرانجام پس از چندین ماه انتظار، تیم جدید پپ گواردیولا معرفی شد. سرمربی سابق باشگاه بارسلونا از جولای امسال با قراردادی ۳ ساله روی نیمکت بایرن مونیخ خواهد نشست تا چالشی جدید را این بار خارج از مرزهای اسپانیا تجربه کند. در شرایطی که بسیاری از رسانه‌های ورزشی معتبر جهان بر روی علاقهٔ پپ به حضور در لیگ جزیره تاکید داشتند این مربی به پیشنهاد باواریایی‌ها پاسخ مثبت داد تا بسیاری از فوتبالدوستان جهان را متعجب کند. مهم‌ترین سوال این روزهای فوتبال شاید این باشد که چه عواملی مربی موفق کاتالان‌ها را به اخذ چنین تصمیمی ترغیب کرده‌اند؟



نیمکت خالی برای آقای عالی!


پپ گواردیولا از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که قصد دارد تیم جدیدش را پیش از پایان یافتن ژانویه معرفی کند. تنها ۲ باشگاه بزرگ حاضر بودند چنین شرایطی برای پپ مهیا کنند و پس از امضای قرارداد با این مربی در میانه‌های فصل جاری، او را از ابتدای فصل بعد روی نیمکت بنشانند. بایرن مونیخ و چلسی. ظاهرا گواردیولا تصمیم گرفته پیش از پایان یافتن فصل به آنالیز دقیق بازی‌های تیم جدیدش و خو گرفتن با شرایط باشگاه و کشور تازه مشغول شود و مدت‌ها پیش از آغاز فصل جدید، لیست بازیکنان ورودی و خروجی را به باشگاه تحویل دهد تا فصل را زود‌تر از سایر تیم‌ها استارت بزند.


تمایل یوپ هاینکس به بازنشستگی در فصل آتی، همهٔ این شرایط را به سادگی برای پپ مهیا خواهد کرد. در شرایطی که جدایی امثال رافا بنیتز، ماسیمیلیانو آلگری و روبرتو مانچینی از تیم‌هایشان قطعی به نظر نمی‌رسد و به نتایج این تیم‌ها در ادامهٔ فصل بستگی دارد، نیمکت بایرن تنها نیمکت بزرگی است که به سبب بازنشستگی قریب‌الوقوع هاینکس، می‌تواند از همین حالا جایگاه فصل آیندهٔ پپ را تضمین کند و این موضوع بی‌تردید روی تصمیم این مربی جوان تاثیر داشته است.


رفیق بازی!


آنچه رسانه‌های اسپانیایی در پروسهٔ انتخاب تیم جدید گواردیولا روی آن تاکید دارند، تاثیر رائول گونزالس بر این انتخاب است. گفته می‌شود پپ در مورد کیفیت لیگ آلمان با دوست قدیمی‌اش رائول مشورت کرده و این بازیکن که سابقهٔ بازی در این لیگ با پیراهن شالکه را دارد، با ایده‌آل دانستن جو فوتبال آلمان و تمجید از تماشاگران بوندس‌لیگایی، به پپ توصیه کرده تا پیشنهاد ژرمن‌ها را از دست ندهد. حتی این روز‌ها شایعه‌ای در باب حضور رائول به عنوان کمک‌مربی پپ روی نیمکت بایرن نیز به گوش می‌رسد. ترکیب جالب پسر نیوکمپ و پسر برنابئو می‌تواند حداقل برای مدتی فوتبال آلمان را کانون توجه همهٔ عشاق فوتبال جهان کند. گویا رائول هم با نگاه به سرنوشت این روزهای تیتو ویلانووا دریافته که دستیاری پپ چه عاقبت خوشی دارد! این خبر البته هنوز از سطح یک شایعه فرا‌تر نرفته اما مطبوعات اسپانیایی با اعتماد به نفس بالایی از صحت آن صحبت می‌کنند و البته از دورخیز رائول برای نشستن روی نیمکت رئال در سال‌های آتی.


جوانگرایی


گواردیولا مدتی را به عنوان مربی تیم ب بارسا- که به طور کامل از بازیکنان جوان آکادمی باشگاه تشکیل می‌شود- گذرانده و در دوران حضورش در تیم اصلی نیز همواره بر استفاده از بازیکنان جوان تاکید داشته است. ستاره‌هایی نظیر مونتویا، بارترا، بوسکتس، تیاگو، تیو، کوئنکا و پدرو رودریگز در زمان حضور این مربی روی نیمکت بارسا به این تیم اضافه شدند. او در بایرن بر خلاف بسیاری از باشگاه‌ها فرصت تداوم بخشیدن به این راه را خواهد داشت. پپ حتما می‌داند آلمانی‌ها در چند سال اخیر با تمرکز روی فوبتال پایه تعداد زیادی استعداد درجه یک فوتبال کشف کرده‌اند و قطعا آگاه است که بسیاری از این استعداد‌ها در آرزوی رسیدن به پیراهن محبوب‌ترین باشگاه کشورشان هستند.


البته باشگاه چلسی نیز از ابتدای فصل جاری طرح‌های گسترده‌ای برای جوانگرایی پیاده کرده است اما نوع اجرای این پدیده در باشگاه لندنی با باشگاه مونیخی کاملا متفاوت است. چلسی ترجیح می‌دهد به جای پرورش بازیکنان بااستعداد در داخل باشگاه، بازیکنان خارجی بااستعداد را در سنین پایین خریداری کند و این روش دوست‌داشتنی پپ گواردیولا نیست. باشگاه فوتبال بایرن مونیخ در حال حاضر تعداد زیادی بازیکن جوان را که بیشترشان آلمانی هستند در تیم‌های ب و جوانان باشگاه بازی می‌دهد. تیم‌هایی که می‌توانند منبع تغذیهٔ مناسبی برای مربی اسپانیایی باشند.


احساس آرامش!


مربی خوش‌اخلاق سابق بارسلونا، در زمان نشستن روی نیمکت این باشگاه مدام تلاش می‌کرد تا از نبردهای روانی مورینیو دوری کند. او معمولا در کنار زمین برافروخته و عصبی نمی‌شد و دوست نداشت با مصاحبه‌های جنجالی به تیتر یک رسانه‌ها بدل شود. حتی برخی از نزدیکان این مربی، دلیل جدایی او از بارسا را جو سنگین مورینیو علیه این تیم و فشار وحشتناک پیرامون باشگاه اعلام کردند. فشار ناشی از حواشی و جو سنگین روانی در فوتبال ایتالیا و انگلیس به مراتب بیشتر از اسپانیاست و شاید این موضوع حداقل در این مقطع یکی از دلایل علاقه‌مندی پپ به کار در آلمان باشد. این مربی در بوندس‌لیگا آرامش بیشتری خواهد داشت و می‌تواند تمرکزش را تنها بر روی فعالیت‌های فنی بگذارد.


تضمین نسبی جام


با توجه به تعداد تیم‌های مدعی، فتح جام در ایتالیا و انگلیس به مراتب سخت‌تر از فوتبال آلمان است. البته این به آن معنا نیست که پپ کار راحتی در آلمان خواهد داشت. رقابت با دورتموند سرحال و دوست‌داشتنی یورگن گلوب می‌تواند دردسرهایی برای پسر کاتالونیا درست کند اما به طور کلی مسیر قهرمانی در فوتبال آلمان به دشواری کشورهای مورد اشاره نیست. در شرایطی که تعدادی از کار‌شناسان فوتبال تلاش می‌کنند جام‌های پیاپی پپ با بارسلونا را تنها به بازیکنان این تیم ربط بدهند، کسب جام‌های متعدد در فوتبال آلمان می‌تواند توانایی فنی این مربی را به رخ همگان بکشد.


ریشه‌ها


بی‌تردید اگر گواردیولا به پول فکر می‌کرد، امروز به جای بایرن، خبر توافقش با چلسی را می‌شنیدیم. پپ این فرصت را داشت تا با پذیرفتن درخواست‌های مکرر مالک ثروتمند روس چلسی تبدیل به پردرآمد‌ترین مربی جهان شود. برای او اما پول همه چیز نبود و فاکتورهای مهمتری وجود داشتند. او ترجیح داد به یک باشگاه ریشه‌دار با روح بزرگ و ساختار مستحکم بپیوندد تا بتواند دومین تجربهٔ سرمربیگری‌اش را با قدرت تمام در آن آغاز کند. بی‌موی رویاساز، در آلیانز هم موفق خواهد شد؟


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد