اخبار فوتبال ایران و جهان

این وبلاگ به اخبار و گزارش ها-تفاسیر و حاشیه های روز فوتبال ایران و دنیا می پردازد

اخبار فوتبال ایران و جهان

این وبلاگ به اخبار و گزارش ها-تفاسیر و حاشیه های روز فوتبال ایران و دنیا می پردازد

مسی تازه در ابتدای راه است!

این بازیکن آرژانتینی برای چهارمین بار پیاپی برنده توپ طلا شد. اما او هنوز کارهای بسیاری برای انجام دادن پیش رو دارد.



هنگامی که برنده توپ طلا اعلام شد مشخص شد که این عنوان امسال هم به بازیکنی رسیده که از سال 2009 تاکنون با شایستگی مالک این جایزه بوده است. این چهارمین ژانویه پیاپی است که توپ درخشنده طلایی به لیونل مسی می‌رسد.


میشل پلاتینی زمانی که سومین توپ طلایش را برد 30 سالش بود. یوهان کرویف این افتخار را در 27 سالگی به دست آورد و مارکو ون‌باستن هم در 28 سالگی برای سومین بار به توپ طلا رسید. نشده بود هیچ بازیکنی بتواند بیش از سه بار توپ طلا را بگیرد. اما اکنون مسی به این افتخار رسیده، آن هم تازه در 25 سالگی!


این بازیکن آرژانتینی بزرگ‌ترین استعداد حال حاضر فوتبال دنیا است و 2012 هم بهترین سال او بوده. او توانست سرانجام درخشش بارسلونا را در سطح ملی تکرار کند و این مایه رضایت فوق‌العاده برای بازیکنی است که بسیار در اندیشه کشورش است. او در این سال 91 گل زد و رکورد 85 گل در یک سال تقویمی گرد مولر را جابجا کرد.


اما این تنها بخش کوچکی از ماجرا بود. لیو در فوریه برای دومین بار در دوران بازی‌اش برای بارسلونا در یک بازی چهار گل زد تا بارسا والنسیا را پنج بر یک در نوکمپ ببرد.


او سپس در ماه مارس این رکورد خود را هم بهبود بخشید و پنج گل زد تا تیمش بایر لورکوزن را در لیگ قهرمانان هفت بر یک ببرد. او در نهایت از رکورد شخصی خود (که با رود ون‌نیستلروی مشترک بود) که 12 گل در لیگ قهرمانان بود گذشت و با رکورد 14 گل ژوزه آلتافینی در یک دوره جام باشگاه‌های اروپا برابری کرد.


مسی در دیدار نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان یک پنالتی را از دست داد و تیمش به چلسی باخت. او اما بارسا را به قهرمانی جام حذفی رساند (که آخرین عنوان با پپ گواردیولا بود) و البته تبدیل به بهترین گل‌زن تاریخ بارسلونا در دیدارهای رسمی شد و رکورد 232 گل سسار رودریگس را پشت سر گذاشت.


مسی در سال 2012



اولین گل سال 


JAN 4thمسی در دقیقه 59 جام حذفی به میدان رفت و دو گل به اوساسونا زد

فصل جدید هم برایش گل‌های فراوانی داشت. او 35 گل در ادامه سال 2012 زد و مولر را پشت سر گذاشت و بیشترین گل در طول یک سال تقویمی در تاریخ را زد، هرچند که می‌گویند گادفری چیتالو از زامبیا در سال 1972 توانسته 107 گل در یک سال بزند.


اما به‌یادماندنی‌ترین لحظه سال 2012 برای او چه زمانی بود؟


هیچ کدام! نه حتی توپ طلای سومی که ژانویه گذشته ربود. نه. نقطه درخشان سال گذشته برای او به دنیا آمدن پسرش تیاگو بود. او اخیرا به اوله گفته: «این بزرگ‌ترین اتفاقی بود که برایم روی داده.»


رسیدن به دو رقم


FEB 19thلیو گل‌های 10، 11، 12 و 13 سال را در دیدار مقابل والنسیا در لالیگا زد

طرفداران بارسلونا شاید بر این باور باشند که مسی بزرگ‌ترین اتفاقی است که تاکنون برایشان روی داده. یا دست کم برای باشگاهشان. اسطوره‌ها بیشتر از سایر باشگاه‌ها به بارسلونا رفت‌و‌آمد دارند: کرویف، دیه‌گو مارادونا، هریستو استویچکوف، رونالدو، ریوالدو و رونالدینیو همه بارها شب‌های نوکمپ را روشن ساخته‌اند. اما هیچ کدام نتوانست مانند مسی اثر خود را به جا بگذارد.


گل شماره 25


MAR 17thاین بازیکن 25ساله دو گل به سویا در سانچس پیسخوان زد تا به رکورد 25 گل در سال 2012 برسد

لیو کارهایی در پنج سال گذشته انجام داده که انجام آنها محال به نظر می‌رسیده. او در تیمی کاملا درخشان مردی است که تفاوت را رقم می‌زند. دیگر اسطوره‌ها به‌تدریج آسان‌گیر می‌شوند و افت می‌کنند، اما احتمالا برجسته‌ترین ویژگی مسی اراده‌ای است که او در تمامی جزئیات بازی‌اش نشان می‌دهد. روزهایی که او نگران شوت زدن با پای راستش بود به پایان رسیده و گل با ضربه سر و با ضربات ایستگاهی هم به رزومه درخشان او افزوده شده. اکنون دیگر چیز زیادی برای اضافه کردن به این لیست نمانده.


گل شماره 50


JUN 9thمسی با هت‌تریک درخشانی که در برد 4 بر 3 آرژانتین مقابل برزیل به ثمر رساند از رکورد 50 گل گذشت

اما مانعی در راه مسی وجود دارد که او دوست دارد به آن غلبه کند. آن هم موفقیت با تیم ملی است. این بازیکن 25 ساله دارد به اوج می‌رسد که البته این خود فکر نگران‌کننده‌ای است، و او اکنون چشم به قهرمانی در جام جهانی 2014 برزیل دوخته.


گذر از پله


NOV 11thاو در خانه مایورکا که با برد چهار بر دو تیمش همراه شد دو گل زد و از رکورد 75 گل پله در سال 1958 عبور کرد

اگر لیو آرژانتین را در این جام جهانی در آمریکای جنوبی به قهرمانی برساند با مارادونا برابری کرده. در این صورت مقایسه‌ها بی‌تردید به پایان خواهد رسید. دیه‌گو استاد بود، اما مسی مدرن است و بسیار بیشتر در خدمت تیم است. او گل‌های بسیار بیشتری زده و استمرار و ثبات بی‌نظیری دارد که هم‌وطنش آن را به هیچ وجه نداشت.


... و رکورد مولر


DEC 9thمسی دو گل مقابل بتیس زد تا از رکورد مولر در یک سال تقویمی بگذرد. رکورد نهایی او 91 گل شد.

سال 2014 در حالی از راه خواهد رسید که کرویف اخیرا گفته مسی احتمالا تا آن هنگام پنج، شش توپ طلا برده. پس هر چه روی دهد دیگر بعید است که ما از مسی شگفت‌زده شویم. اما انتظار داشته باشید که او سال‌های سال ما را به هیجان بیاورد. او اولین فردی شده که چهار توپ طلا را می‌برد، اما ماجرای این نابغه کوچک تازه شروع شده.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد